Safari i Tanzania

Der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget! Da jeg måtte opgive drømmen om at bestige Kilimanjaro på anden dagen, da min form ikke var god nok, opstod der en anden mulighed. Jeg fik muligheden for at komme på safari i Tanzania i Ngorongoro Krateret og i Tarangire Nationalpark. Det var en mulighed jeg straks greb og jeg fik nogle fantastiske natur-og dyre oplevelser med hjem.

Tarangire

Vi startede med Tarangire Nationalpark der ligger et par timer kørsel fra Arusha. Vi var afsted i en 7-sæders Landrover, specielt bygget til safari med et tag der kunne skubbes op, så man bedre kunne se dyrene og vinduespladser til alle.

Vi havde en rigtig hyggelig og god engelsktalende guide, Hamisi og den lokale agent Alice med på turen. Og dyrelivet i Tarangire var virkelig imponerende! Vi kom helt tæt på de store flotte elefanter. Jeg har før oplevet elefanter i Thailand. Min datter og jeg prøvede at bade med dem, men at opleve de store dyr, frie, på savannen i Afrika, i deres rette element, var helt rigtigt. Når man kigger sådant et stort vildt dyr lige i øjnene, føler man sig virkelig lille. Og vi var virkelig tæt på. Ikke kun på elefanterne, men også på aber, gnuer, giraffer, thompson-gazeller, hyæner og flere af de andre stolte vilde dyr. Hamisi, vores guide der også var chauffør, var god til at spotte dyrene og stoppede bilen så vi kunne fotografere og studere dyrene, mens han forklarede om dem.

En af de små oplevelser

En lille oplevelse på min safari i Tanzania, men en rigtig god oplevelse var frokost stoppet. Vi havde madpakker med og dem nød vi, ja virkelig nød vi. Der var  et hyggeligt picnic stop hvor der var opsat borde og bænke. Frokostboksen var ok, men vi virkelig nød den, nok fordi vi var sultne. Men mest fordi der var en fantastisk udsigt til en flod hvor store flokke elefanter kom for at drikke. At sidde med sin mad midt på den afrikanske savanne med udsigt til nok 100 elefanter og andre pattedyr der kom for at drikke var helt fantastisk. Aberne havde fundet ud af det var et yndet frokoststop og sad klar til at snuppe maden, hvis vi var uopmærksomme bare et øjeblik.

Tid til afslapning

Vi nåede Kudu Lodge i den lille by Karatu lidt før solnedgang og jeg skyndte mig at skifte til badetøj og hoppede i den dejlige pool, hvor jeg kunne ligge og nyde solnedgangen. Her følte jeg mig virkelig heldig og priviligeret. Jeg var godt øm i benene efter dagene på Kilimanjaro, men hvor jeg nød at den afrikanske nat lukkede sig omkring mig med alle sine lyde, men jeg stille svømmede rundt i det varme vand.

Ngorongoro

Næste dag stod på Ngorongoro krateret, der er kæmpe krater der er naturligt levested for flere tusinde dyr. Selve ned kørselen til krateret var smuk. Der var en meget smuk udsigt og man kunne fornemme de store dyreflokke på kraterets bund. Og nede på kraterets bund var der hvad der syntes som uendeligt mange dyr. Store flokke af gnuer, forskellige gazeller og zebraer, mødte os hvor end vi kigge hen. Alt det man forbinder med en safari i Tanzania.

Den største safari oplevelse

Det var også i Ngorongoro vi havde de største dyreoplevelse. Vores guide spottede en stor hanløve der havde nedlagt en zebra og lå måske 20 meter fra bilen og spiste. Vi stoppede selvfølgelig for at se nærmere på ham. Mens vi holdte der flyttede han zebraen tætter på vejen, da der på den anden side af vejen var en tykning med træer og et vandhul hvor der var to hunløver. De kom en efter en hen over vejen, lige op ad bilen og gik han for at spise. Han overlod zebraen til dem og gik langsom direkte hen mod vores safaribil.

Vi stod fuldstændig forstenet i bilen og tog billeder. Han gik helt hen til bilen, strintede op ad den, smøg sig rundt om den og gik hen til vandhullet. Bag efter, da vi turde trække vejret, kiggede vi på hinanden og brød ud i latter. Det var helt surrealistisk at være så tæt på en så stor vild løve. Han kunne så let som ingenting havde stukket poten ind af de åbne vinduer og snuppet sig en lille dessert. For mig var det virkelig toppen af safarioplevelsen og det var så fantastisk at være en del af.

Ren magi

Vi sluttede safarien af på en ny luksus safari lodge, The Enscarpment Lodge. Det ophold var magisk for mig. Lodgen lå midt i naturen med vilde dyr omkring sig. Derfor måtte man ikke færdes alene efter mørkets frembrud, hvorfor vi havde en bevæbnet Masai til at følge os fra de smukke værelser til restauranten og tilbage igen. Næste dag vågnede jeg kl. 6. Jeg var træt og overvejede et kort øjeblik om jeg skulle vende mig om på den anden sidde og sove videre, men heldigvis besluttede jeg mig for at pakke mig ind i et tæppe og sætte mig ud på smukke terrasse (med min nødfløjte i hånden). Terrassen lå direkte ud til bushen med udsigt til Lake Manyara. Det var meget diset, da det havde regnet om natten. At sidde på terrassen og se disen langsomt lette over den kæmpe sodasø, mens det blev lysere og lysere, var ren magi for mig.

Jeg sad der 3 timer, inden jeg gik op og spise en god morgenmad. Og derefter hoppede i den skønne pool, der også havde udsigt over Lake Manyara. Igen følte jeg mig meget heldig. Jeg har boet på mange hotellet rundt om i verden, men aldrig har jeg boet på så dejligt og luksuriøst hotel med naturen så tæt på. Man skal dog ikke glemme at man er i Afrika. Da jeg efter poolen tog et brusebad i den udendørs bruser på min terrasse, var der ikke pludselig ikke vand i hanen. Så med shampoo i håret, måtte jeg gå ind på det indendørs badeværelse og skylle håret ud med mineralvand på flaske. Jo jo, jeg havde også mit at slås med